barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzolar barzolar barzolar barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani barzo mekani
 Kiszel Kati -
KiszelKati.hu

Lesz-e kerékpárút Nagykovácsi és Budapest között?

A címben feltett kérdést gyakran kapom fogadórákon, levélben, üzenetben vagy akár utcai beszélgetések során. Teljes joggal, mert én is úgy gondolom, Nagykovácsi pontosan az a település, amelyet biztonságosan elérhetővé kell tenni nemcsak a kerékpáros turizmus, hanem a mindennapi bicikli-közlekedés számára is.
A Nagykovácsit Budapesttel összekötő autóút mentén véleményem szerint nem szabad kerékpárutat építeni. Az út hétközben olyan forgalmas, hogy senki sem szeretne a járművek zaj- és szennyezőanyag kibocsátási övezetének közvetlen közelében biciklivel közlekedni, ráadásul hiába választaná el biztonsági sáv és akár szalagkorlát a gépjárműveket a kerékpározóktól, ismerve a baleseteket és a gyakori gyorshajtást, nem szívesen ajánlanám ezt az utat senkinek, különösen nem a gyerekekkel biciklizőknek. Mindemellett ennek az útnak a kialakítása Nagykovácsi számára vállalhatatlan költségekkel is járna. 

Már 2015-ben vizsgálni kezdtük egy biztonságos, kellemes és megvalósítható Nagykovácsi-Budapest kerékpárút kialakításának lehetőségét, s azonnal tudtuk, hogy az Ördögárok mentén, a gyönyörű természeti környezetben vezető földút, illetve ösvény lejtési viszonyai tökéletesek erre a célra, a murvás kerékpárút kialakítása vállalható és megfelelő, az útvonal pedig pontosan becsatlakozik Hűvösvölgynél, a Náncsi néni vendéglőjénél a budapesti kerékpárút-hálózatba.
Minden kedvezőnek tűnt, azonban a projekt előkészítése közben a következő problémákkal szembesültünk:

  • ·         A nyomvonal keresztülhalad a Remete-szurdokon, amely fokozottan védett terület. Fokozottan védett területeken a jelenlegi jogszabály nem engedi meg kerékpárutak kijelölését. Miközben a kompetens természetvédelmi szervezet, a Duna-Ipoly Nemzeti Park és a területet kezelő Pilisi Parkerdő Zrt. egyaránt hozzájárulnak a kerékpárút kialakításához, a jogszabályi környezet nem teszi ezt lehetővé. A megoldással ott tartunk, hogy amennyiben egy tőlünk távolabbi, de a miénkhez hasonló esetben a helyiek eredményt tudnak elérni és a jogszabály hatálya alól kivehetőkké válnak egyes kerékpárút-projektek, úgy mi is elindulhatunk.
  • ·         A kerékpárút Remetszőlős belterületén a Patak-sétányon haladna Nagykovácsi irányába, onnan pedig a korábban már murvaterítést kapott földutat jelölnénk ki. Csakhogy itt a földút védett területen haladna át, amely a mai napig az egykori termelőszövetkezet, a Rozmaring Vagyonkezelő Kft. egyik jogutódjának vagyonhasználatában van, ugyanis a rendszerváltást követő privatizációk során a védett területeket nem vehették tulajdonba az önkormányzatok. Ezért itt a Rozmaring Vagyonkezelő Kft.-nek le kellene mondania az útszakasz vagyonhasználati jogáról, tekintettel azonban arra, hogy a cég teljesen inaktív, nincs kivel tárgyalni. Erre a problémára jelenleg is keressük a megoldást.

RReményeim szerint legkésőbb 2018 első félév végéig sikerül mindkét formális akadályt elhárítani a Nagykovácsi-Budapest kerékpárút megvalósítása elől, s elindulhat a projekt. Ekkor az a nem kis feladat áll előttünk, hogy kijelöljük és biztosítsuk a kerékpárút Nagykovácsin belüli szakaszait.

A címben feltett kérdésre tehát részemről a válasz: igen, nagyon bízom abban, hogy hamarosan lesz kerékpárutunk.

„Ha mindent megteszel a sikerért, a szerencse is melléd áll.” (Mark Cavendish)

Vissza